вівторок, 24 травня 2016 р.

Хімія 7 клас. Індикатори

Урок  6

Тема: Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори.
Демонстрація 17. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Дія водного розчину добутої речовини на індикатори.
Демонстрація 18. Взаємодія фосфор (V) оксиду з водою. Дія водного розчину добутої речовини на індикатори.
Лабораторний дослід 6. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.
Домашній експеримент : Виготовлення індикатора з червоної капусти або редиски.
Мета: ознайомити учнів з фізичними й хімічними власти востями оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ; розвивати логічне мислення учнів на прикладі порівняння взаємодії кислотних і основних оксидів з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами; розвивати вміння й навички складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабораторний дослід.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, хімічні реактиви.

ХІД УРОКУ
 І. Організація класу
 ІІ. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності


 Варіант І
1.       Виберіть, у яких випадках утворяться істинні розчини, якщо речовини добре перемішати у воді:
      А.Глина;        Б. Спирт;         В. Олія;        Г. Цукор.
2. Компонент розчину, який перебуває у тому самому агрегатному стані, що й розчин, називається:
       А.Розчинена речовина;       Б. Розчинник;      В. Розчин.
3. Використовуючи таблицю розчинності, вкажіть розчинну речовину:
      А. NaCl ;        Б. PbCl2 ;       B.  AgCl,            Г. Ca(OH)2.
4. Розчин, в якому певна речовина за даних умов ще може розчинитися,називається:
     А.Насичений;  Б. Ненасичений;  В. Концентрований;  В. Розведений.
5. Щоб ненасичений розчин солі перетворити в насичений, потрібно:
     А. Додати   води;   Б. Додати  солі;     В. Нагріти;    Г. Охолодити.
6. У розчині масою 80 г. знаходиться 10 г. харчової соди  NaHCO3. Визначте масу води у розчині.
      А.90г.;     Б. 70г.;      В. 8г.     Д. 800г.

 Варіант ІІ
1.Виберіть, у яких випадках утворяться істинні розчини, якщо речовини  добре перемішати у воді:
    А. Пісок        Б Оцтова кислота;         В.  олія;        Г.  Кухонна сіль.
 2. Розчин-це: А.Неоднорідна система   з кількох компонентів.
     Б.Однорідна система сталого складу, що складається з кількох компонентів.
     В.Однорідна система  змінного складу, що складається з кількох компонентів.
 3. Використовуючи таблицю розчинності, вкажіть розчинну речовину:
      А. NaNO3 ;        Б.  BaSO4;       B.   CaCO3            Г. CaSO4.
4. Розчин, в якому певна речовина за даних умов вже більше  не  може розчинитися,називається:
      А.Насичений;  Б. Ненасичений;  В. Концентрований;  В. Розведений.
5. Щоб насичений розчин солі перетворити в  ненасичений, потрібно:
      А. Додати   води;   Б. Додати  солі;     В. Нагріти;    Г. Охолодити.
6. До 20г цукру  додали 100г. води. Визначте масу утвореного розчину.
      А.80г.;      Б.120г.;      В.50г.;        Г.2000г.
Відповіді:
І варіант
ІІ варіант
1.      Б, Г
1.     Б,Г
2.     Б
2.     В
3.     А
3.     А
4.     Б
4.     А
5.     Б, Г
5.     А,В
6.     Б
6.     Б

2.     «Вірю - не вірю»
1.     Суміш вапна і води – суспензія. (+)
2.     Розчин цукру  - емульсія. (-)
3.     Компонент розчину, який перебуває в тому самому агрегатному стані, що й розчин, називається розчинником. (+)
4.     Процес розчинення – це  фізичний процес (+)
5.     Температура плавлення води 1000С. (-)
6.     Вода – при замерзанні розширяється. (+)
7.     Крейда  –добре розчиняється у воді. (-)
8.     Розчинність більшості твердих речовин зменшується з підвищенням температури. (-)
9.     Розчинність газів зростає з підвищенням температури.  (-)
10.    Розчини, в яких за даної температури більше не розчиняється розчинена речовина називаються насиченими. (+)
11.    Фізична величина, яка визначається відношенням маси розчиненої речовини до маси розчину називається масовою часткою.  (+)
12.     З підвищенням тиск розчинність газів зростає. (+)

3.     Фронтальне опитування.
-          Ми знаємо, що за складом хімічні сполуки поділяються дві групи.  Які саме? (Прості і складні)
-           Прості речовини поділяють на…? (метали і неметали)
-         Які речовини називаються оксидам

ІІІ. Формування вмінь і навичок
                                                            
                                                                 Оксиди
                        СаО, Na2O, MgO                                    CO2, SO2, P2O5
                         Оксиди металів                                       Оксиди неметалів
                           Основні                                                    Кислотні
-         NaOH, Ca(OH)2, Ba(OH)2 – основи (гідроксиди)
-         HCl, H2SO4, H3PO4, HNO3, H2Sкислоти (Н2О – кислотний оксид)

1.     Взаємодія основних оксидів з водою.
Оксид Ме (ІА, ІІА групи) + Н2О = Ме(ОН)х

CaO + H2O = Ca(OH)2 (кальцій гідроксид)
Na2OH2O = 2NaOH (натрій гідроксид) луги

2.     Взаємодія кислотних оксидів з водою.
Кислотний оксид + Н2О = кислота

P2O5 +  3H2O =2 H3PO4 – фосфатна кислота
CO2 H2O = Н2СО3 – карбонатна кислота
N2O5 H2O = 2HNO3 – нітратна кислота

Демонстрація 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
Дослід 1Розглянемо два оксиди: СаО і P2O5. Що можна сказати про фізичні властивості цих оксидів? (Тверді, білого кольору, розчинні у воді)
Не всі оксиди тверді.
— Наведіть приклади газоподібних оксидів. (CO, CO2, SO2)
Відрізняються оксиди:
за забарвленням: CuО - чорний; Cu2O - червоний, Fe2O3 - бурий, Cr2O3- зелений тощо;

Дослід 2У склянку з водою насипаємо білий порошок СаО, а в іншу - білий порошок P2O5.
Що спостерігаємо? Обидва порошки розчинилися у воді.
Що сталося з водою?
Розібратися в цьому нам допоможе індикатор - речовина, що реагує на різне середовище зміною забарвлення. Познайомимося з двома з них. Фенолфталеїн - безбарвний у нейтральному й кислому середовищі, стає малиновим у лужному середовищі. Додаємо дві краплі фенолфталеїну в розчин СаО - з’являється малинове забарвлення, а в розчині P2O5 колір не змінився.
Додаємо по кілька крапель у наші розчини: розчин СаО під дією метилового оранжевого забарвився в жовтий колір, отже, у склянці міститься луг; розчин P2O5 набув червонного забарвлення, отже, у цій склянці міститься кислота.
Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти, а основні оксиди утворюють основи.
3.      Лабораторний дослід 6. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.
(віртуальна лабораторія)

IV. Закріплення вивченого матеріалу
 а) Мg + 02 —»  MgО;             б) Аg + S—» Аg2S;                                                             
в) Н2 + Br2 —» НBr;                г) К + 02 —» К20.                                                                                     6. Допишіть рівняння реакцій і розставте коефіцієнти:                                        
 а)Р + О2>                                               б) S + Н2 —>                                                                        в) Fе + О2 —>                                              г) Ca + S—>                                                                 д) Аg + F2—>                                              е)  Zn + С12—>                                                                      
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Домашній експеримент



























Правила техніки безпеки під час проведення домашнього експерименту:
1.     Виконуй дослід лише після того, як усвідомиш послідовність своїх дій. Дослід виконуй чітко за інструкцією.
2.     Спостереження записуй під час проведення досліду, а результат і висновки – після завершення роботи.
3.     Працюючи з вогнем, будь особливо уважним та обережним.
4.     Не нахиляйся над посудом, в якому кипить рідина.
5.     Виконуючи досліди, користуйся невеликою кількістю речовин.
6.     Обережно визначай запах будь – яких речовин. Не нахиляйся над посудиною і не вдихай повними грудьми, спрямуй на себе пар чи газ помахом руки.
7.     Не вживай їжу під час проведення домашнього експерименту.
8.     Окремі досліди проводь лише з допомогою батьків.
9.      Пам’ятай, що неохайність, неуважність, недостатня обізнаність із властивостями речовин, які використовуються в дослідах, можуть спричинити нещасний випадок.
10.                        Після виконання дослідів прибери своє робоче місце та ретельно помий руки з милом.
11.                        У разі нещасного випадку відразу звернися по допомогу до батьків.
















Домашній експеримент
Дія різних речовин на індикатор.
Інструктивна картка
Завдання: Добути природний індикатор, дослідіть, як різні речовини впливають на індикатор.
Реактиви та обладнання: синьокачанна капуста, розчин харчової соди, оцет, стакани, газована вода, нашатирний спирт, ложка.
Порядок виконання роботи: Нарізати дрібно капусту, залити гарячою водою. Перемішати. Дати настоятися 15 – 20 хвилин. Розчин профільтрувати. Розчинити водою. Розлити в 4 склянки. В першу додати оцет, в другу –газовану воду, в третю – розчин соди, а в четверту – розчин амоніаку.
Результати експерименту і висновки: Замалюйте хід експерименту. Що спостерігаєте? Як змінює забарвлення індикатор в кислому і лужному середовищі?





















Експрес-тести з теми «Розчини» (5 хв)
             Варіант І
4.       Виберіть, у яких випадках утворяться істинні розчини, якщо речовини добре перемішати у воді:
      А.Глина;        Б. Спирт;         В. Олія;        Г. Цукор.
2. Компонент розчину, який перебуває у тому самому агрегатному стані, що й розчин, називається:
       А.Розчинена речовина;       Б. Розчинник;      В. Розчин.
3. Використовуючи таблицю розчинності, вкажіть розчинну речовину:
      А. NaCl ;        Б. PbCl2 ;       B.  AgCl,            Г. Ca(OH)2.
4. Розчин, в якому певна речовина за даних умов ще може розчинитися,називається:
     А.Насичений;  Б. Ненасичений;  В. Концентрований;  В. Розведений.
5. Щоб ненасичений розчин солі перетворити в насичений, потрібно:
     А. Додати   води;   Б. Додати  солі;     В. Нагріти;    Г. Охолодити.
6. У розчині масою 80 г. знаходиться 10 г. харчової соди  NaHCO3. Визначте масу води у розчині.
      А.90г.;     Б. 70г.;      В. 8г.     Д. 800г.
































Експрес-тести з теми «Розчини» (5 хв)
Варіант ІІ
1.Виберіть, у яких випадках утворяться істинні розчини, якщо речовини  добре перемішати у воді:
    А. Пісок        Б Оцтова кислота;         В.  олія;        Г.  Кухонна сіль.
 2. Розчин-це: А.Неоднорідна система   з кількох компонентів.
     Б.Однорідна система сталого складу, що складається з кількох компонентів.
     В.Однорідна система  змінного складу, що складається з кількох компонентів.
 3. Використовуючи таблицю розчинності, вкажіть розчинну речовину:
      А. NaNO3 ;        Б.  BaSO4;       B.   CaCO3            Г. CaSO4.
4. Розчин, в якому певна речовина за даних умов вже більше  не  може розчинитися,називається:
      А.Насичений;  Б. Ненасичений;  В. Концентрований;  В. Розведений.
5. Щоб насичений розчин солі перетворити в  ненасичений, потрібно:
      А. Додати   води;   Б. Додати  солі;     В. Нагріти;    Г. Охолодити.
6. До 20г цукру  додали 100г. води. Визначте масу утвореного розчину.
      А.80г.;      Б.120г.;      В.50г.;        Г.2000г.









Немає коментарів:

Дописати коментар